Linkuri utile
Sfaturi utile pentru conducătorii auto
Aceasta sectiune a fost conceputa cu ajutorul instructorului auto Petrosanu Daniel Gheorghe, autorul cartii „Ghidul soferului incepator aflat in criza”.
1. Se introduce cheia în contact şi se roteşte până la poziţia „Contact” (până se aprind martorii luminoşi de la bord) şi rămâne în această poziţie până a pornit motorul;
2. Se stinge orice sursă consumatoare de curent (faruri, radio, gps, detector radar, aeroterma, etc);
3. Se coboară frâna de mână;
4. Se apasă ambreiajul la maxim;
5. Se introduce în treapta a 2-a de viteză, în timp ce piciorul rămâne pe ambreiaj;
6. Acum intră în acţiune prietenii, care vor împinge puternic maşina din spate;
7. Când maşina a prins viteză, se ridică brusc piciorul de pe ambreiaj. Dacă nu a pornit, se mai încearcă încă o dată, dar de data aceasta se măreste şi mai mult viteza, la împingere a maşinii;
8. Dacă maşina tot nu porneşte prin împingere, se poate cere ajutorul unui şofer, al unui autovehicul cel puţin de aceeaşi mărime, ca să va tracteze pe o distanţă scurtă, ajutat de o legătură omologată sau de o bara metalica de cel mult 4 metri. Se procedează la pornirea motorului (punctele 1-7), la fel ca prin împingere;
9. Dacă nu are cine să va ajute, împingeti-o dumneavoastra din caroserie, deschizând uşa şoferlui şi punând un picior pe asfalt, încercând să va orientati cu maşina spre un loc în pantă;
10. Dacă bateria este încă slabă, rămâneti câteva minute pe loc cu maşina turată, pentru o încarcare bună.
Verificarea generală a autovehicului, la plecarea într-o cursă mai lungă
Aproape toată lumea din ziua de azi are maşină, dar nu toţi conducatorii auto ştiu să o întreţină. Ceea ce înseamnă că, pe drum, circulă foarte multe maşini nesigure, atât pentru ocupanţii ei, cât şi pentru ceilalţi participanţi la trafic. Pentru o verificare competentă, puteti apela la mecanicii din service-urile autorizate, insa este o operaţiune care va costa ceva bani. Aceste lucruri se pot face însă, de catre fiecare şofer cu puţină experienţă.
1. Asigurati-va ca anvelopele sunt umflate, iar uzura nu a depasit nivelul recomandat de fabricant. Umflarea corectă ajută la uzarea uniformă pe toată suprafaţa, asigurând un consum mic de combustibil şi o siguranţă a maşinii in mers, mult mai mare. Oricând, un specialist de la vulcanizare este gata să vă ajute.
Vezi capitolul cu caracteristicile anvelopelor!
2. Uleiul e „sângele maşinii”, iar fără acesta motorul nu funcţionează. Verificati nivelul acestuia şi completaţi dacă este cazul. Dacă vă apropiaţi de numarul de kilometri maxim rulaţi, obligatoriu schimbaţi uleiul şi filtrul de ulei, deoarece la o călătorie lungă, nu se ştie niciodată câţi kilometri se vor parcurge cu exactitate. Vezi capitolul cu caracteristicile uleiurilor!
3. Completaţi nivelul lichidelor: antigel, frână, servodirecţie, spălare a parbrizului etc, toate aceste operaţiuni avand un cost mult mai ridicat daca se efectueaza in timpul calatoriei. Vezi capitolul cu caracteristicile şi completarea acestor lichide!
4. Verificati starea de funcţionare a luminilor (rugati pe cineva să va ajute sau folositi o oglindă), astfel: faza lungă, faza scurtă, avaria şi semnalizarea, stopul pe frână, marşarier şi luminile de ceaţă, toate acestea trebuind să fie funcţionale 100%. La o verificare specializata intr-un service cu aparatură specială, se poate determina convergenţa farurilor şi gradul de uzură a oglinzilor de la faruri.
5. Verificaţi parbrizul, luneta, geamurile laterale şi sticla farurilor şi stopurilor, iar daca prezintă fisuri, atunci trebuie schimbate.
6. Se zice că e bine să schimbati frânele periodic, pentru a le spori eficienţa. Dacă pedala de frână se simte puţin moale sau observati ca se pierde lichid de frână, toate acestea trebuie verificate neapărat, deoarece este avertismentul evident al unui accident grav.
7. Controlati bateria, iar dacă bornele sunt acoperite cu un praf alb-verzui, trebuie curătate. Verificati tensiunea şi densitatea acesteia cu motorul oprit. Verificati încărcarea fără consumatori, apoi cu toţi consumatorii porniţi. Vezi capitolul cu bateria electrică (acumulator) şi verifică cifrele date acolo !
8. Trebuie verificate curelele motorului: cureaua de distribuţie, a alternatorului, a servodirecţiei, mai ales dacă scot un sunet ascuţit când motorul e pornit. Pentru cureaua de distribuţie se verifică numărul de kilometri rulaţi, iar funcţie de marca maşinii si tipul motorizării, schimbarea acesteia se face între 60.000- şi cel mult 90.000 km.
9. Se verifică gradul de uzură (încărcare cu praf) a filtrelor de aer şi de polen, care se pot schimba, mai ales dacă se prevad călătorii lungi de mii de kilometri, iar câştigul va fi evident la consum, respectiv la confort.
10. Dacă ştergatoarele sunt uzate, e timpul să fie schimbate, deoarece nu costă mult şi veti avea o vizibilitate mai buna când plouă.
Trusa este compusă din totalitatea accesoriilor, pieselor şi sculelor, care sunt prevăzute sau nu în codul rutier, dar care ajută şoferul la remedierea micilor defecţiuni, atunci când se deplasează peste graniţă sau pe distanţe mari în ţară, când se află pe drumuri mai puţin circulate sau în condiţii meteo nefavorabile (noapte, ploaie, ceaţă, ninsoare, vânt, etc)
Ce este prevăzut de constructor să se afle în dotarea maşinii?
Cric cu manivelă;
- Cheie de roţi;
- Roată de rezervă ;
- Cârlig de remorcare
- Cheie capace roţi – care desface şurubul antifurt (dacă este cazul);
Accesorii obligatorii prevăzute conform codului rutier:
Stingător incendiu sigilat;
Trusă medicală în perioada de garanţie;
Triunghiuri de presemnalizare reflectorizante, omologate (cu sigla E ştanţată);
Vesta de semnalizare de culoare galbenă (obilgatorie doar în unele ţări UE);
Accesorii şi piese AUXILIARE- recomandate a exista în autovehicul
Cablu de remorcare- de preferat cablu de oţel sau bară rabatabilă din metal;
Cabluri de pornire electrice prevăzut cu cleşti de conectare;
Lanternă electrică funcţională (cu baterii, la bricheta 12 V, cu manivelă, etc);
Mănuşi de protecţie din piele şi o lavetă din bumbac sau piele căprioară;
Set becuri şi siguranţe compatibile;
Diferite sprayuri pentru: umflare rapidă roţi în caz de pană, curăţare insecte, curăţare caroserie bitum etc;
Mini compresor cu indicator presiune, pentru completarea cu aer a roţilor;
O mică trusă de scule cu şurubelniţe, set chei fixe, inbusuri hexagonale (stelare), cleşte-patent, instrument măsură, bandă izolatoare, etc;
Pentru circulaţia pe timp de Iarnă se va constitui un „SET DE SUPRAVIEŢUIRE”, dacă deplasarea va fi pe distanţe lungi:
Lanţuri compatibile cu roţile autovehiculului;
Sprayuri specifice pentru.: dezaburire, dezgheţ parbriz şi yale;
Ştergătoare de rezervă, la dimensiunile celor originale, iar dacă sunt inegale unul atunci câte unul de fiecare tip;
Săculeţ cu nisip;
Lopăţică de zăpadă, raclete şi perie de zăpadă;
Chibrituri şi o lumânare cu apărătoare anti-stingere;
Telefon mobil cu baterie de rezervă;
Apă, conserve, o pătură, mănuşi, fular, cizme;
Canistră plină cu combustibil;
Set de lichide şi uleiuri pentru completare DE URGENŢĂ, care se vor păstra în cutiile originale pentru a putea fi identificate uşor caracteristicile acestora:
Ulei de motor;
Lichid antigel;
Lichid spălare parbriz;
Lichid de frână;
Tub cu vaselină;
Lichid servodirecţie (dacă este cazul);
1.INTRODUCERE
Petitiile primite de catre Professional Broker de Asigurare., denumita in continuare „Societatea”, trebuie sa fie tratate cu seriozitate si rapiditate, neglijenta aferenta solutionarii petitiilor primite putand dauna grav reputatiei Societatii. Conform filozofiei Societatii, orice petitie reprezinta o oportunitate de imbunatatire a operatiunilor desfasurate.
2.CADRUL SPECIFIC
2.1. Definirea petitiei
Prin petitie se intelege o cerere, reclamatie sau sesizare formulata in scris ori prin posta electronica, prin intermediul careia un asigurat/pagubit isi exprima, direct sau prin intermediul Autoritatii de Supraveghere Financiara, justificat sau nu, nemultumirea sau insatisfactia cu privire la activitatea Societatii (atat in ceea ce priveste serviciile prestate, cat si in ceea ce priveste produsele oferite).
2.2. Accesibilitatea procedurii
In contextul transparentei promovate de catre Societate in relatie cu asiguratii/pagubitii, o copie a prezentei proceduri este pastrata pentru public, spre consultare, la secretariatul Societatii (biroul in cadrul caruia este pastrat Registrul general de intrari/iesiri), impreuna cu un set de informatii referitoare la modalitatile de rezolvare pe cale amiabila a petitiilor, adresa de e-mail si numarul de telefon unde se pot solicita informatii despre stadiile de solutionare ale petitiilor. De asemenea, o copie scanata a prezentei proceduri este publicata, spre consultare, in cadrul unei pagini dedicate din site-ul internet al Societatii, care poate fi accesata prin intermediul unui buton sugestiv Reclamatii din cadrul barii superioare de butoane a primei pagini web a site-ului in cauza, impreuna cu acelasi set de informatii referitoare la modalitatile de rezolvare pe cale amiabila a petitiilor, adresa de e-mail si numarul de telefon unde se pot solicita informatii despre stadiile de solutionare ale petitiilor.
2.3. Registrul unic de petitii
Registrul unic de petitii, in cadrul caruia vor fi inregistrate toate petitiile in mod consecutiv si exclusiv, incepand cu data prezentei (in scopul inlaturarii posibilitatii de inregistrare multipla a unei petitii in cadrul Registrului general de intrari/iesiri al Societatii, ca urmare a revenirilor si/sau retransmiterilor), trebuie sa fie mentinut in format electronic si sa contina, in mod obligatoriu, urmatoarele rubrici:
- Numarul (de inregistrare al) petitiei (in Registrul Unic al petitiilor);
- Data (primirii) petitiei;
- Numele(/denumirea) petentului;
- Adresa/telefon/e-mail (si/sau alte date de identificare ale petentului);
- Numarul dosarului (de dauna aferent, daca este cazul);
- Numarul politei (corespunzatoare, daca este cazul);
- Obiectul petitiei (mentionat intr-o forma succinta);
- Provenienta petitiei – Solicitant (petent, Autoritatea de Supraveghere Financiara sau alta entitate) si (in functie de caz) si Nr. si data (de inregistrare a petitiei in cadrul institutiei/entitatii de la care provine);
- Observatii (starea petitiei si/sau o scurta descriere a modalitatii de solutionare a petitiei).
Pentru o cat mai buna administrare a petitiilor, Societatea poate adauga orice alta rubrica suplimentara.
2.4. Sistemul on-line de primire a petitiilor
Societatea trebuie sa mentina operational sistemul on-line de primire a petitiilor, care poate fi accesat foarte usor, prin intermediul unui buton sugestiv Reclamatii din cadrul primei pagini web a site-ului Societatii. Practic, petitia scrisa in campul din cadrul ferestrei care se deschide dupa apasarea butonului mai sus mentionat ajunge, impreuna cu numele/denumirea petentului si datele de contact furnizate de catre acesta, in mod automat la adresa de e-mail de grup petitii@pbasig.ro, care cuprinde cel putin adresele de e-mail ale membrilor colectivului de analiza si solutionare a petitiilor.
2.5. Colectivul de analiza si solutionare a petitiilor
Colectivul de analiza si solutionare a petitiilor, denumit in continuare „Colectivul”, este desemnat de catre Consiliul de Administratie al Societatii si compus din personal de specialitate, cu experienta in domeniul asigurarilor, calificat pe clasele de asigurari la care se refera petitiile. In practica, acest colectiv, care are menirea de a analiza, cu respectarea dispozitiilor legale aplicabile fiecarui caz in parte, toate aspectele sesizate de catre petenti, are in componenta cel putin un reprezentant al conducerii executive, majoritatea conducatorilor compartimentelor specifice domeniului asigurarilor) si cativa conducatori ai unor compartimente care nu sunt specifice domeniului asigurarilor (neaparat cel juridic), astfel incat competentele profesionale ale membrilor sai sa permita acoperirea tuturor spetelor la care s-ar putea referi petitiile primite. Colectivul de analiza si solutionare a petitiilor este condus de catre un coordonator; tinand cont de necesitatea garantarii legalitatii tuturor solutiilor adoptate, acesta este conducatorul compartimentului juridic (cu exceptia situatiilor in care functia este temporar vacanta).
3.PRIMIREA, INREGISTRAREA SI SOLUTIONAREA PETITIILOR
3.1. Modalitatea de primire a petitiilor
Toate petitiile sosite in forma fizica la sediul societatii sau in format electronic la adresa de e-mail de grup petitii@pbasig.ro, in mod direct (prin utilizarea de catre petenti a sistemului on-line, conform celor mentionate in cadrul punctului 1.4 de mai sus) sau indirect (prin redirectionarea eventualelor petitii primite la adresa de de e-mail de grup office@pbasig.ro sau la adrese individuale de e-mail), vor fi preluate, pentru inregistrare, cercetare si solutionare de catre coordonatorul Colectivului. Practic, toate petitiile sosite in forma fizica vor fi inmanate coordonatorului si toate petitiile sosite in format electronic la alta adresa de e-mail decat info@pbasig.ro vor fi redirectionate catre adresa de e-mail a acestuia, fara a fi inregistrate in cadrul Registrului general de intrari/iesiri al Societatii, dupa avizarea lor catre conducerea Societatii (conducerea executiva si membrii principalelor compartimente), prin e-mail, de catre persoana desemnata cu activitati de secretariat in cadrul Societatii (care anexeaza copiile scanate ale eventualelor documente primite si/sau redirectioneaza petitiile primite in format electronic, si asigura, in functie de necesitate, si traducerea in limba engleza a partilor esentiale ale petitiilor).
3.2. Inregistrarea petitiilor si planificarea termenelor de solutionare
Coordonatorul Colectivului inregistreaza toate petitiile primite in mod consecutiv, indiferent de modalitate de receptionare (forma fizica sau format electronic), exclusiv in Registrul unic de petitii. Ulterior inregistrarii unei petitii, coordonatorul Colectivului transmite, prin e-mail, membrilor Colectivului, numarul de inregistrare al petitiei si planificarea termenului de solutionare a petitiei, astfel incat sa nu fie depasit temenul maxim aplicabil (cel specificat de Autoritatea de Supraveghere Financiara, in cazul in care petitia provine de la respectiva institutie si termenul de raspuns este precizat in mod expres, cel de 10 zile lucratoare, in cazul in care petitia provine de la Autoritatea de Supraveghere Financiara si termenul de raspuns nu este precizat in mod expres, respectiv cel de 30 de zile de la data inregistrarii petitiei, in cazul in care petitia provine direct de la un asigurat sau o alta entitate decat Autoritatea de Supraveghere Financiara), indiferent daca solutia este favorabila sau nefavorabila.
3.3. Cercetarea si solutionarea petitiilor
Coordonatorul Colectivului va intreprinde toate demersurile necesare pentru cercetarea, analiza detaliata si rezolvarea rapida si temeinica a tuturor aspectelor sesizate de catre petenti, cu respectarea stricta a prevederilor legale/contractuale in vigoare, solicitand spijinul conducerii executive a Societatii ori de cate ori va fi necesar. Pentru operativitate, in prima faza a acestui proces va fi implicat doar conducatorul compartimentului care are cea mai mare legatura cu obiectul petitiei (sau vor fi implicati doar conducatorii compartimentelor care au legatura directa cu obiectul petitiei, in functie de caz); in baza cercetarii efectuate de catre respectivul conducator (sau respectivii conducatori), cazul va fi analizat, in cea de-a doua faza a procesului, cel putin de catre coordonatorul Colectivului, conducatorul compartimentului in cauza (sau conducatorii compartimentelor in cauza) si reprezentantul conducerii executive in cadrul Colectivului acesta din urma avand dreptul sa decida, direct sau dupa consultarea cu celalalt mebru al conducerii executive, modalitatea de rezolvare a aspectelor sesizate. In baza deciziei luate, membrii amintiti ai Colectivului vor pregati varianta initiala a notei de fundamentare, sub forma propunerii de adresa de raspuns, in cadrul careia vor justifica temeinic solutia adoptata, cu respectarea si precizarea dispozitiilor legale/contractuale in vigoare avute in vedere la adoptarea deciziei in cauza.
In mod concret, conducatorul compartimentului care are cea mai mare legatura cu obiectul petitiei (sau conducatorii compartimentelor care au legatura directa cu obiectul petitiei, in functie de caz) va (sau vor) intreprinde, direct sau prin intermediul unor subordonati desemnati, cel putin urmatoarele activitati:
- a.Colectarea tuturor informatiilor relevante inclusiv de la asigurat/petent, daca este necesar;
- b.Consultarea conducatorului compartimentului juridic, ori de cate ori este necesar;
- c.Depunerea tuturor diligentelor necesare pentru solutionarea petitiilor pe cale amiabila;
- d.Implementarea rapida a masurilor de corectare a aspectelor semnalate, daca este cazul;
- e.Redactarea variantei initiale a notei de fundamentare si pregatirea setului de documente*.
Nota de fundamentarea este definitivata dupa consultarea celorlalti membri ai Colectivului, prin prezentarea directa a draft-ului, prezentarea verbala a continutului acestuia (in cazul membrilor care lipsesc o perioada relativ indelungata de la birou si nu au acces la internet) sau transmiterea lui prin e-mail (in cazul membrilor care lipsesc o perioada relativ indelungata de la birou, au acces la internet si isi pot citi corespondenta electronica intr-un interval rezonabil de timp), care pot propune orice fel de completare/modificare a textului initial. Varianta finala a notei de fundamentare va fi stabilita dupa deliberarile aferente eventualelor propuneri de completare/modificare a textului initial (procesul in cauza putand include si votarea variantelor agreate de majoritatea simpla a membrilor Colectivului), astfel incat sa poata fi considerata nu doar intocmita, ci si pe deplin asumata de catre intregul Colectiv. In conformitate cu prevederile alin. (17) al art. 12 din legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, nota de fundamnetare va fi semnata de catre coordonatorul Colectivului si conducatorul compartimentului care are cea mai mare legatura cu obiectul petitiei, in cazul in care respectiva functie este specifica domeniului asigurarilor, respectiv de catre coordonatorul Colectivului si reprezentantul conducerii executive in cadrul Colectivului, in cazul in care conducatorul in cauza lipseste in perioada definitivarii notei de fundamentare sau functia acestuia nu este una specifica domeniului asigurarilor.
* In cazul in care petitia provine de la Autoritatea de Supraveghere Financiara, setul de documente trebuie sa contina, in functie de caz:
- nota de fundamentare;
- copia integrala a dosarului de dauna;
- copia raportului de investigatii proprii/expertiza tehnica;
- fotografiile existente la dosar, in format electronic;
- copia politei de asigurare, a inspectiei de risc efectuate la incheierea politei (daca este cazul) si a conditiilor de asigurare aplicabile in speta (in cazul asigurarilor facultative);
- oricare alt document justificativ solicitat.
In cazul in care cercetarile intreprinse pentru solutionarea unei petitii necesita o perioada mai indelungata decat cea planificata initial de catre coordonatorul Colectivului, conducatorul compartimentului care are cea mai mare legatura cu obiectul petitiei (sau conducatorii compartimentelor care au legatura directa cu obiectul petitiei, in functie de caz) va (sau vor) comunica membrilor Colectivului un termen ulterior de solutionare, avand in vedere necesitatea incadrarii in temenele maxime mentionate in cadrul punctului 2.2 de mai sus. In cazul in care o astfel de incadrare nu este posibila, iar petitia provine de la Autoritatea de Supraveghere Financiara, respectivul conducator (sau respectivii conducatori) va (sau vor) trebui sa sublinieze acest aspect cu cel putin 1 zi lucratoare inainte de expirarea termenului aplicabil, pentru a permite coordonatorului Colectivului sa solicite respectivei institutii prelungirea (cu maxim 7 zile lucratoare a) termenului initial de solutionare.
O petitie va fi considerata ca fiind solutionata doar in momentul obtinerii confirmarii de primire a raspunsului transmis, sub forma de numar de inregistrare inscris pe copia notei de fundamentare sau a scrisorii de insotire a documentelor depuse la la registratura Autoritatii de Supraveghere Financiara, sub forma de semnatura de primire (si stampila, daca este cazul), in situatia transmiterii raspunsului prin posta/curier, cu confirmare de primire, catre petent sau Autoritatea de Supraveghere Financiara sau sub forma de confirmare corespunzatoare optiunii Request a delivery receipt for this message, in cazul in care adresa petentului nu este cunoscuta si singura posibilitate de transmitere a raspunsului este in format electronic, catre adresa de e-mail a petenului.
4.ARHIVAREA, PREZENTAREA SI RAPORTAREA PETITIILOR
4.1. Arhivarea petitiilor
Petitiile solutionate vor fi arhivate, in lipsa unor reveniri specifice, dupa expirarea unui termen de 30 de zile de la datele de confirmare a primiri raspunsurilor transmise, de catre coordonatorul Colectivului, in concordanta cu procedura specifica a Societatii, impreuna cu toate documentele corespunzatoare (cu exceptia celor arhivate sau care urmeaza sa fie arhivate separat, precum dosarele de dauna aferente).
4.2. Prezentarea petitiilor in cadrul propriului site internet
Pentru asigurarea transparentei modului de inregistrare si solutionare a petitiilor, Societatea va prezenta, in concordanta cu prevederile punctului art. 12 din cadrul Normei privind procedura de solutionare a petitiilor referitoare la activitatea asiguratorilor si intermediarilor in asigurari, pusa in aplicare prin intermediul Ordinului CSA nr. 11/2012, urmatoarele informatii in cadrul propriului site internet:
- numarul total de petitii;
- numarul total de petitii intemeiate;
- numarul de petitii intemeiate referitoare la dosare de dauna;
- numarul total de petitii pentru care dosarele de dauna au fost achitate;
- numarul total de petitii finalizate nefavorabil.
Informatiile mentionate mai sus vor fi prezentate pentru reclamatiile inregistrate la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Autoritatea de Supraveghere Financiara in anul calendaristic anterior, reclamatiile inregistrate la Autoritatea de Supraveghere Financiara de la inceputul anului pana la luna curenta si cele inregistrate la Autoritatea de Supraveghere Financiara in ultimele 3 luni calendaristice anterioare lunii curente, si vor fi actualizate in primele 5 zile ale fiecarei luni.
Este maxima corecta, insa nu si in cazul in care aveti incheiata polita de asigurare la Professional Broker.
Un departament de daune creeat pentru a optimiza costurile asiguratilor si eficientiza timpul de asteptare pentru despagubirea daunelor, acesta fara costuri aditionale.
Beneficiati de consultanta gratuita, din momentul producerii accidentului pana in momentul incasarii indemnizatiei 24/24 /7/7.
GRATUIT SI NON-STOP de consiliere in caz de dauna
Pentru a putea beneficia la maxim de acest serviciu, va rugam sa apelati numarul de telefon 0369/562.261 (TARIF NORMAL)IMEDIAT DUPA PRODUCEREA EVENIMENTULUI.
Un operator specializat ,va indruma in toti pasii pe care trebuie sa ii urmati ,pentru revendicarea indemnizatiei.